سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هیچ کس به لاغ نپرداخت جز که اندکى از خرد خود بپرداخت . [نهج البلاغه]

نشریه فرهنگ کوثر

نویسنده: محمود مهدی پور                                                 بازگشت به فهرست

سال 1386 ش از سوی رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی به نام  سال «اتحاد ملی و همبستگی اسلامی» نامگذاری شد. بنابراین محور و مدار تلاش ها و فعالیت‌های فرهنگی در داخل و خارج کشور، اتحاد و تحکیم روابط بین امّت اسلامی است. تلاش برای اتحاد و انسجام، یک حکم ثانوی و موضع گیری تاکتیکی و موقّت و مصلحتی نیست؛ کوشش برای وحدت امت اسلامی، یک فریضه عقلی، فطری ، قرآنی و مورد تأکید رسول اعظم (ص) و عترت اطهار آن بزرگوار است. نه تنها در سطح فرقه‌های مذهبی، بلکه در سطح ادیان توحیدی وبلکه فراتر در قلمرو بشری، اسلام طرفدار اتحاد، هماهنگی، همکاری، همفکری بر محور «عدل و انصاف و توحید و اخلاق» است.ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: یکشنبه 86/2/23::: ساعت 9:13 صبح

نویسنده: عبدالکریم پاک نیا                                                 بازگشت به فهرست


قرآن کریم عمل  به دو اصل حیاتی امر به معروف و نهی از منکر را  از ویژگی‌های اهل ایمان می‌داند و در این باره می‌فرماید: )وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ([1]؛ «مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند. آنان همدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند».

نکته مهم در این آیه، اشاره به نقش زنان در عرصة امر به معروف و نهی از منکر است که خداوند متعال به صراحت بیان می‌دارد زنان نیز همانند مردان باید به ترویج ارزش‌های الهی بپردازند و در عرصه امر به معروف و نهی از منکر پیشقدم باشند؛ چرا که این دو فرضیه، از تمام برنامه‌های اسلام حتی جهاد در راه خدا افضل و بالاتر و مهم‌تر است. علی(ع) می‌فرماید:ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: یکشنبه 86/2/23::: ساعت 9:11 صبح

نویسنده: محمدجواد طبسی                                                  بازگشت به فهرست


برخورد کریمانه
نویسنده تفسیر عیاشی در تفسیر خود از صفوان نقل می‌کند: از امام رضا(ع) اجازه گرفتم تا  محمد بن خالد به محضر او شرفیاب شود. ضمناً به آن حضرت گفتم که او دست از گفته‌های قبلی خود برداشته و اظهار می‌دارد که منظورم از این ملاقات پیروی از امام است.

امام رضا(ع) فرمود: او را بیاور. وقتی که فرزند خالد بر امام وارد شد، اظهار داشت: فدایت شوم! بر گذشته پشیمانم و بر نفس خود ظلم کردم.

 او به امام عرض کرد: من از گذشته خود استغفار می‌کنم و دوست دارم عذر مرا بپذیری و گذشته مرا  عفو کنی .امام فرمود: آری، می‌پذیرم؛ زیرا  اگر نپذیرم، این کار به معنای از بین بردن زحمات این و یارانش است  (و سپس به صفوان اشاره کرد) و همچنین این کار مصداق گفته مخالفین است و خداوند به  پیامبرش فرمود: ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: یکشنبه 86/2/23::: ساعت 9:8 صبح

نویسنده : محمدجواد طبسی                                                  بازگشت به فهرست


برخورد کریمانه
نویسنده تفسیر عیاشی در تفسیر خود از صفوان نقل می‌کند: از امام رضا(ع) اجازه گرفتم تا  محمد بن خالد به محضر او شرفیاب شود. ضمناً به آن حضرت گفتم که او دست از گفته‌های قبلی خود برداشته و اظهار می‌دارد که منظورم از این ملاقات پیروی از امام است.

امام رضا(ع) فرمود: او را بیاور. وقتی که فرزند خالد بر امام وارد شد، اظهار داشت: فدایت شوم! بر گذشته پشیمانم و بر نفس خود ظلم کردم.

 او به امام عرض کرد: من از گذشته خود استغفار می‌کنم و دوست دارم عذر مرا بپذیری و گذشته مرا  عفو کنی .امام فرمود: آری، می‌پذیرم؛ زیرا  اگر نپذیرم، این کار به معنای از بین بردن زحمات این و یارانش است  (و سپس به صفوان اشاره کرد) و همچنین این کار مصداق گفته مخالفین است و خداوند به  پیامبرش فرمود: ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:22 صبح

نویسنده: محمدامین پورامینی                                                  بازگشت به فهرست
 

فراز و خرابه شام
 پس از انتقال اهل‏بیت به شام، ایشان را در ویرانه‏اى جاى دادند که موجب وارد آمدن اذیت‏هاى فراوان به ایشان شد. عموم محدّثان و تاریخ نگاران از این مکان به عنوان مکانى یاد می‌کنند که تغییراتی را در پوست بدن ایشان پدید می‌آورد، سخنان برخى از ایشان را در این زمینه مى‏آوریم:

 1. شیخ صدوق (م 381 ق) به سندش از فاطمه بنت على(س) نقل مى‏کند:ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:20 صبح

نویسنده: عسکری اسلامپور                                                  بازگشت به فهرست

 

 یکی از رموز موفقیت، داشتن روحیه خودباوری و اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس به معنای خوداتکایی است[1] و نقطه مقابل آن، اعتماد به دیگران است. کسی که اعتماد به نفس نداشته باشد، زبون، بیچاره و ناتوان است و نمی‌تواند از امکانات و استعدادهای درونی خود بهره‌برداری کند. از دست دادن اعتماد به نفس، موجب فلج شدن فکر و روح انسان می‌شود . فرد خودباخته و فاقد اعتماد به نفس، همیشه از خود مأیوس و به دیگران متکی است. او در زندگی، پیشرفت چندانی نخواهد کرد و همواره سایه ناتوانی و شکست بر زندگی‌اش حکمفرما خواهد بود. مردان بزرگ تاریخ با دریافت این نکته، در همان اوان جوانی، ارزش خود را یافتند و توانایی‌های درونی خویش را کشف کردند و با اتکا و اعتماد به همین توانایی‌ها راه پیروزی را سریع‌تر پیمودند. در این نوشتار، بحث از موضوع اعتماد به نفس را به طرح چند پرسش، آغاز می‌کنیم:ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:17 صبح

نویسنده: رجبعلی زمانی                                                  بازگشت به فهرست
 

 از احادیث و اخبار اهل بیت و راویان اهل سنت چنین بر می‌آید که فاطمه(س) دارای سه وصیت نامه در موضوعات مختلف بوده است.

الف( وصیت‌نامه مالی
فاطمه(س) در روزهای پس از رحلت رسول خدا(ص)، در مورد اموال موقوفه و شخصی خویش وصایایی داشت و بسیاری از اموالی را که از رسول خدا(ص) به وی رسیده بود، وقف کرد. نقل شده است: بعد از رحلت رسول خدا(ص)، عباس بن عبدالمطلب نزد دختر پیامبر رفت و از وی خواست تا مقداری از اموال رسول خدا را برای پذیرایی از مهمان‌ها و مصارف دیگرش به وی بدهد، لکن معلوم شد دختر پیامبر همه آنها را در راه  خدا وقف کرده و چیزی باقی نمانده است.

در اینجا دو نمونه از وصایای مالی آن حضرت را ذکر می‌کنیم.ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:13 صبح

نویسنده : ناصر بهرامی                                                  بازگشت به فهرست
 

 « اِنّ اللَه یُحِبِّ الجمالَ و التجمیل و یکره البُؤسَ و التّباؤُسَ؛ خداوند زیبایی و آراستن را دوست دارد و از نپرداختن به خود و خود را ژولیده نشان دادن ، کراهت دارد[1]».

آراستگی در برقراری و استحکام روابط تأثیرگذار است و این حقیقت انکار ناپذیر در سراسر هستی مشهود است. پیشوایان ما نیز به اهمیت آن اشاره داشته و خود پیش از هر شخص دیگری آن را به کار بسته و از محبوبیت آراستگی نزد خداوند خبر داده‌اند. پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید:

«ان الله یُحِبُّ مِن عبیده اذاخرج الی اخوانه ان یَتَهَیّأَ لهم وَ یَتَجَمَّلَ[2]؛ خداوند دوست می‌دارد که چون بنده‌اش به سوی برادرانش بیرون می‌آید، خود را برای آنها آماده و زیبا سازد» .ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:10 صبح

نویسنده: ابراهیم کاملی                                                  بازگشت به فهرست

نظام‌های حکومتی با توجه به ارکان و آرمان‌های خود برنامه‌هایی را  تدوین می‌کنند و به اجرای آنها  می‌پردازند. حکومت اسلامی نیز چنین است و یکی از اهداف خود را اجرای قوانین اسلام قرار داده و هدف خاص خودش را برقراری عدالت در همه ابعاد می‌داند.

حکومت هم مثل موجودات زنده، دچار آفت و مانع و «آسیب» می‌شود که شناسایی این آفت ها و درمان آنها، یکی از وظایف اصلی حکومت‌هاست. ما در سه بخش به بررسی این آفات و آسیب‌ها می‌پردازیم:

الف) مانع سیاسی؛

ب) مانع اقتصادی؛

ج) مانع فرهنگی و اجتماعی.

موانع سیاسی برقراری عدالت عبارت است از ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:7 صبح

نویسنده: محمدباقر بابانیا                                                  بازگشت به فهرست
 

 آیات بسیاری در قرآن مجید به تبیین جایگاه بانوان پرداخته است. با بهره‌گیری از برخی از این آیات، نگاه اسلام را به  زنان بررسی می‌کنیم.

مصونیت زن مسلمان
در عصر رسول خدا(ص) زنان نیز دوشادوش مردان به یاری آن حضرت شتافتند و با او همراه و همگام شدند. پیمان صلح «حدیبیه» در سال ششم هجری بین پیامبر اکرم(ص)  و مشرکین مکه بسته شد. از جمله توافقات این پیمان، بازگرداندن مردانی از اهل مکه بود که به مدینه هجرت کرده بودند، ولی اگر کسی از اهل مدینه به مکه پناهنده شده بود، به مدینه بازگردانده نمی‌شد. ادامه مطلب...


فرهنگ کوثر ::: شنبه 86/2/22::: ساعت 9:3 صبح

   1   2   3      >
 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 4


بازدید دیروز: 5


کل بازدید :74343
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
فرهنگ کوثر
نشریه فرهنگ کوثر، زیر نظر آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) فعالیت مینماید. و ویژه سیره و اندیشه اهل بیت (ع) می باشد.
 
 
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<