نشریه فرهنگ کوثر، شماره 68
سال نهم ، زمستان 85
حکومت نبوی الگوی حکومت ها / محمود مهدی پور
اندیشه
قرآن و احترام به پیامبر اکرم / محمدجواد مروجی طبسی
گزارشی از نامه های پیامبر اعظم / مهدی سلطانی رنانی
غیرتمندی از منظر نبوی / سید علی نقی میرحسینی
معاشرت با نامحرم از نگاه نبوی / عبدالکریم پاک نیا
فرهنگ
معراج پیامبر از دیدگاه عقل و وحی / محمدرضا ایزدپور
رابطه حکومت و رسالت / محمد عابدی
سیره و تاریخ
شیوه های منکرستیزی پیامبر اعظم / احمد محیطی
شیوه های کافران در مبارزه با پیامبر / احمد جعفری
درس هایی از سیره رسول / سید غلامحسین صادقی
پیامبر و اقتصاد خانواده / محمدابراهیم احمدی
اقامتگاه ها و سفرهای نبوی / غلامرضا گلی زواره
تخریب گران چهره نبوی / ابواحسان میانجی
پیامبر اکرم و تربیت نظامی / غلامرضا صالحی
گزارشی از سیره نبوی / محمد شیخ رضایی
در آینه ادب
پیراهن پیغمبر / سعید عزیزی
حدیث شمع / مرتضی عبدالوهابی
رسول مهربانی
کوثر بانوان
پیام پیامبر به دختران امروز / محمدباقر پورامینی
امنیت اخلاقی از نگاه نبوی / مهدی احمدی
جایگاه زنان در عصر نبوی / محمدباقر بابانیا
دایگان رسول اکرم / زهرا نساجی
گزارش
پیامبر در اینترنت / مهدی احمدی
سنن رسول الاعظم در یک نگاه / عبدالرحیم اباذری
محمد از نگاه اندیشمندان غیر مسلمان / مرتضی عبدالوهابی
سرگذشت نگارش احادیث نبوی / عبدالرحیم اباذری
پیامبر در فرهنگ کوثر
نویسنده: محمود مهدیپور بازگشت به فهرست
اللهم عرّفنی رسولک فانّک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک.[1]
معرفت عمیق و دقیق نسبت به ساحت قدس نبوی(ص) یکی از بزرگترین نعمتهای الهی و زمینهساز شناخت خدا و اولیای دیگر الهی و راهکار دستیابی به سعادت جاودانه است. قرآن، تمام بشریت را به شناخت، ایمان، اطاعت، بیعت، نصرت، تکریم، ابلاغ سلام و صلوات به پیامبر بزرگ خدا فراخوانده است. آگاهی از این حقایق و انجام این وظایف، شرط بهرهمندی از نعمتهای فراوان الهی در دنیا و آخرت است. ادامه مطلب...
نویسنده:محمد جواد مروّجی طبسی بازگشت به فهرست
قرآن مجید در آیات فراوانی از آخرین سفیر الهی و چراغ پرفروغ عالم هستی، به شکل های گوناگونی سخن گفته و چهرة مقدس و ملکوتیاش را به تصویر کشیده است. گاه نام مقدسش را با تعظیم یاد میکند، گاهی اطاعت از وجود مقدسش را اطاعت از پروردگار و نافرمانی او را نافرمانی خدا قلمداد کرده، گاهی به حضرتش سوگند یاد میکند و گاهی هم به دفاع از او برمیخیزد.
خدای کریم در قرآن مجید علاوه بر بیان اوصاف پیامبر(ص)، احترام به آن حضرت را یکی از واجبات مسلمانان بر شمرده و در آیاتی چند، همگان را به این وظیفة شرعی فراخوانده است.
از جمله مواردی که مصداق بارز احترام و تکریم و تعظیم پیامبر(ص)است، طلب رحمت برای آن حضرت میباشد. مسلمانان از سوی پروردگار موظف شدهاند که همیشه به یاد پیامبر خاتم باشند و حتی در نماز برای او صلوات و درود بفرستند و رحمت خداوند را برای وجود مقدسش طلب کنند. جالب این است که خداوند پیش از چنین دستوری، نخست خود و فرشتگانش چنین کاری را آغاز کرده و سپس به پیامبرش خبر داده که مسلمانان برای ادای احترام و تعظیم پیامبر(ص)باید بر او صلوات و درود بفرستند. این نوشتار، درنگ کوتاهی در این فرمان الهی است.ادامه مطلب...
نویسنده: مهدی سلطانی رنانی بازگشت به فهرست
ارسال نامهها و پیامها در عصر رسالت پیامبر اعظم(ص) از جایگاه ویژهای برخوردار است. در اهمیت این موضوع همین بس که محققین و دانشمندان کتابهای مستقلی درباره آن نگاشتهاند. گرچه برخی از نویسندگان از کنار این مهم بیتفاوت گذشتهاند یا به طور سطحی و گذرا در این موضوع نکاتی را یادآور گشتهاند، این رویداد از جمله اقدامات حماسی و شگفتآور پیامبر اعظم(ص) است که هر انسان اندیشمندی آن را تحسین میکند و الگوی رفتاری خویش قرار میدهد.[1] اهمیت نامههای پیامبر(ص) وقتی آشکارتر میشود که به ژرفای بازتاب و تأثیر شگفت آنها در ابعاد گوناگون توجه بسزایی شود. در این مقاله سعی نگارنده آن است که:ادامه مطلب...
نویسنده: سید علی نقی میر حسینی بازگشت به فهرست
در تدوین این مقاله از منابع مختلف، به ویژه کتاب «غیرتمندی و آسیبها» اثر جناب آقای محمود اکبری استفاده شده است.
غیرت در لغت، به معناى نفرت انسان از مشارکت دیگران در امور مورد علاقهاش است. 1 به عبارت دیگر، غیرت به معناى دفاع از چیزى محبوب در برابر هرگونه دستبرد و تجاوز است. سرچشمه این واکنش انسان، ممکن است حمیّت، تعصّب و تغیّر باشد.
در تعریف اصطلاحى غیرت، اختلاف چندانى بین نخبگان علم اخلاق وجود ندارد. آنچه در زیر مىآید، برخى از همین تعاریف عالمان علم اخلاق است:
ملا احمد نراقى مىگوید: «غیرت از شرایف ملکات و فضایل صفاتى است که آدمى نگاهبانى کند دین خود را و عِرْض خود و اولاد و اموال خود را، و از براى محافظت و نگاهبانى هریک، طریقهاى است که صاحب غیرت و حمیّت، از آن تجاوز نمىکند».2
علامه طباطبایى در تفسیر المیزان گفته است: «غیرت عبارت است از دگرگونىادامه مطلب...
نویسنده: عبدالکریم پاک نیا بازگشت به فهرست
اسلام برای سالم سازی جامعه و تعالی و رشد انسانها ، توجه و اهتمام ویژهای به موضوع محرم و نامحرم نشان داده است. رسول اکرم طبق آیات قرآن و بر اساس فطرت انسانی، آن را طرح ریزی کرده و بر زنان مسلمان ضروری دانست که در برابر مردان بیگانه خود را بپوشانند. حریم امن برای هر بانوی خداشناس و حقیقت طلب میتواند او را در رسیدن به اهداف والای انسانی و کمال مطلوب به نحو شایستهای یاری کند.
متأسفانه رواج فرهنگ غرب در عصرما بانوان مسلمان را به بهانة فعالیت اجتماعی و احیای حقوق زن، به حضور گسترده در مجامع و محافل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی میادین ورزشی کشانده و آنان را دوشادوش مردان، بلکه پیشروتر از آنها قرار داده و از وظایف اصلی شان که پرورش نسل پاک و پدید آوردن محیط آرام در خانواده است، بازداشته است؛[1] به طوری که زنان مسلمان از هویت واقعی خود غافل ماندهاند. ادامه مطلب...
نویسنده: محمد رضا ایزدپور بازگشت به فهرست
بحث از واقعة شگفت انگیز و محیّرالعقول معراج پیامبر اعظم(ص)از جمله مباحث جنجال برانگیزی به شمار میآید که از دیرباز تاکنون، بر سر زبان و قلم دوست و دشمن جریان داشته است. برخی از اندیشمندان و مفسران به فراخور بضاعت و توان علمی خود، در این زمینه مطالبی را به رشتة تحریر درآورده و دیدگاههای خود را مطرح ساختهاند. نگارنده در این مجال در پی ارائه تحلیلی کوتاه، رسا و نسبتاً جامع از دو بُعد عقل و وحی، و گذری بر آثار تربیتی پدیدة معراج است که برای عموم مخاطبین در سطوح مختلف نیز قابل استفاده و درک باشد تا در سالی که به نام پربرکت پیامبراعظم(ص)مزیّن گردیده است، خدمتی ناچیز به روح ملکوتی و بلند آن مقام عظما و عبد حقیقی باری تعالی، قلمداد گردد. ادامه مطلب...
نویسنده: محمد عابدی میانجی بازگشت به فهرست
در طول تاریخ، تلاشهای زیادی برای زیر سؤال بردن حکومت دینی صورت گرفته است، به خصوص این فعالیتها در عصری که «ولایت فقیه» عملاً نوعی نظام سیاسی موفق خلق کرده است، گستردهتر هم شده است.
مخالفان نظریه ولایت فقیه برای مخالفت با آن، گاه ادله آن را زیر سؤال میبرند و زمانی بحث کارآمدی و ناکارآمدی آن را مطرح میکنند. مهمترین تلاش صورت گرفته، تلاش برای سلب مشروعیت چنین نظام سیاسی است. آنان برای این کار میکوشند رابطه حکومت با نبوت رسول اکرم(ص)را نفی کنند. آنگاه مدعی عدم رابطه بین حکومت و امامت میشوند و میگویند همان طور که حکومت پیامبر امری غیر الهی و جدای از شأن رسالت است، امامت هم جدای از حکومت است و سپس نتیجه میگیرند که ولایت فقیه هم فاقد جایگاه مشروع است و چون رسول الله و امامان از سوی خداوند به حکومت منصوب نشدهاند، پس به طریق اولی در مورد ولیّ فقیه هم چنین نصب و مشروعیت الهی بیمعنا خواهد بود.
مقاله حاضر در صدد پاسخ گویی به این شبهه و تبیین این دیدگاه است که حکومت یکی از شئونات رسالت است و همان طورکه رسالت به نصب الهی است، حکومت رسول الله هم به نصب الهی است.ادامه مطلب...
نویسنده:احمد محیطی اردکانی بازگشت به فهرست
پیامبر گرامی اسلام(ص)در امر هدایت مردم، هم «بشیر» و هم «نذیر» است. اما در هیچ جای قرآن برای آن حضرت عنوان «بشیر» به تنهایی ذکر نشده است، ولی در موارد مختلف، فقط به عنوان «نذیر» معرّفی و تنها بیم دهنده و بازدارنده از بدیها، قلمداد شده است: (یا ایّها المدّثّر، قُم فأنذر)[1]؛ ای جامة خواب به خود پیچیده! برخیز و انذار کن ( و عالمیان را بیم ده).
در برخی موارد نیز وظیفة آن حضرت منحصر در «انذار» دانسته شده است:
(انّما أنت نذیر )[2]؛ تو فقط بیم دهندهای.
(ان أنا الاّ نذیر مبین)[3]؛ من تنها انذار کنندهای آشکارم.ادامه مطلب...
نویسنده: احمد جعفری بازگشت به فهرست
کفّار در مبارزه با پیامبر(ص) شیوههای گوناگونی را به کار میگرفتند. از آیات قرآن استفاده میشود که آنان از شیوههای زیر استفاده میکردند:
کافران برای تحقیر و زیر سؤال بردن شخصیت پیامبران، آنان را تمسخر میکردند. قرآن کریم به این مطلب اشاره دارد و میفرماید:
)و ما یأتیهم من رسول الاّ کانوا به یستهزؤون( [1]در آیهای دیگر آمده است:ادامه مطلب...